Artikel
Greenfalt noemen we ons ‘groene’ asfalt: een combinatie van hergebruikt asfalt en gerecycled ballastmateriaal in alle lagen van de constructie.
Greenfalt noemen we ons ‘groene’ asfalt: een combinatie van hergebruikt asfalt en gerecycled ballastmateriaal in alle lagen van de constructie. De resultaten van dit innovatieve, duurzame product tonen aan dat de kwaliteit, geluidsreductie en stroefheid van de deklagen zelfs nog beter zijn dan van traditionele mengsels.
De productie vindt plaats in onze eigen asfaltcentrales. GBN, onderdeel van Strukton Civiel, recyclet de spoorballast die door spoorvernieuwing vrijkomt. De grove, gewassen delen worden bewerkt tot minerale grondstoffen voor Greenfalt en gerecycled asfalt wordt geschikt gemaakt voor alle Greenfalt-mengsels. We gebruiken hierdoor aanzienlijk minder natuurlijke grondstoffen en door het beperken van transport zorgen we ook nog eens voor CO2-reductie.
De eerste Greenfalt-geluidreducerende deklagen zijn al aangelegd in de provincie Noord-Brabant: een reparatiestuk op de N284 bij Hapert, een proefvak op de N285 bij Wagenberg en een proefvak op de N268 bij Oud-Gastel. In de gemeente Breda is de reconstructie van de Oranjesingel zelfs met drie Greenfalt-lagen uitgevoerd, inclusief geluidsreducerende deklaag. De resultaten zijn heel positief.
Klanten als Rijkswaterstaat, provincies, gemeentes en private partijen kunnen dankzij dit gerecyclede asfalt hun duurzaamheidsdoelen behalen.
Het circulaire Greenfalt voldoet minimaal aan alle eisen wat betreft vlakheid, stroefheid en geluidsreductie. De kwaliteit is zelfs beter dan van traditionele mengsels, gezien de sterkere beheersing van functionele eigenschappen. En, heel belangrijk: weggebruikers en omwonenden genieten van de voordelen van een stil, veilig en comfortabel wegdek dat nauwelijks onderhoud nodig heeft.
Het innovatieve en duurzame asfalt beschikt over de vereiste CE-markering.