Van start op Dijksgracht!

Staatssecretaris Vivianne Heijnen zette op 19 september haar bouwhelm op en trok haar veiligheidsschoenen aan om met een graafmachine op de Dijksgracht in Amsterdam de eerste berg zand te verplaatsen. Met deze symbolische handeling gaf ze het startschot voor de omvangrijke verbouwing op en in de omgeving van station Amsterdam Centraal. Een verbouwing die meer ruimte moet maken voor treinen, goederen en reizigers.

Klaar voor de toekomst

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “We hebben een van de meest intensief gebruikte en complexe spoornetwerken in de wereld. In Amsterdam kun je die complexiteit goed zien. Het is letterlijk passen en meten om onze ambities rondom het Centraal station waar te maken. Meer reizigers en treinen kunnen als alles klaar is, gebruik maken van Amsterdam Centraal. Het is belangrijk dat we het spoor rondom Amsterdam Centraal nu aanpakken, want de prognoses laten zien dat op de lange termijn het aantal reizigers zal toenemen. Door nu te investeren zorgen we dat we klaar zijn voor de toekomst.”

Meer reizigers en treinen kunnen als alles klaar is, gebruik maken van Amsterdam Centraal.

Zorgvuldige voorbereiding

De aanloop naar de bouw heeft tien jaar geduurd. Jaren waarin is onderzocht, bestudeerd, ontworpen en voorbereid. De grote vragen waren: hoe kunnen we de verwachte groei van 30% meer reizigers en 50% meer goederenvervoer aan? Hoe gaan we binnen de bestaande ruimte uitbouwen op station Amsterdam Centraal en er omheen? Wat gaat de omgeving merken en hoe zorgen we dat reizigers veilig gebruik kunnen blijven maken van het station tijdens de bouwperiode?

Mirjam van Velthuizen (CFO van ProRail): “Het is een complexe puzzel. Er is weinig ruimte om te bouwen, dus moeten we heel slim en innovatief zijn. Het is zo mooi om te zien hoeveel partijen zich hiervoor inzetten. We gaan er dan ook gezamenlijk vanuit dat de realisatie van dit project heel veel gaat betekenen voor het spoor van morgen: meer treinen, meer reizigers, meer goederenvervoer. Want duurzaam reizen is de toekomst.”

Wat gaat er nu gebeuren?

De bouw van de vrije kruising op het oude opstelterrein bij de Dijksgracht is het eerste bouwproject dat van start gaat. Het terrein is al volledig vrij gemaakt van sporen, wissels, seinen en bovenleiding. Er komen twee sporen door het kunstwerk en vier sporen over het kunstwerk heen. Daarnaast komt er veel ruimte voor groen. Wanneer de kruising er is, hoeven treinen niet meer op elkaar te wachten. Zo kunnen meer treinen het station in en uit rijden.

Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur van de NS, geeft aan dat Amsterdam een cruciale schakel is in het spoornetwerk van Nederland: “Deze grootschalige spoorverbouwing is hard nodig met het oog op de verwachte toekomstige groei van het aantal treinreizigers. Zo kan NS meer treinen rijden en krijgen onze reizigers meer ruimte op het station met extra voorzieningen.”

Van links naar rechts: Tjalling Smit (NS), staatssecretaris Vivianne Heijnen, machinist Marc Vlaar van Strukton, wethouder Melanie van der Horst en Mirjam van Velthuizen (ProRail)

Artikel ProRail

Dit bericht is gebaseerd op een artikel van ProRail. Op de website van ProRail lees je ook wat er nog meer gaat gebeuren rond Amsterdam Centraal

Onze andere verhalen

Artikel

Het sluitstuk van de F35 in Enschede

Lees meer
Lees meer over Het sluitstuk van de F35 in Enschede

Artikel

Buurtbewoners in het zonnetje op Burendag in Delft en Westeremden

Lees meer
Lees meer over Buurtbewoners in het zonnetje op Burendag in Delft en Westeremden

Artikel

Verbeterde slagkracht voor optimale dienstverlening

Lees meer
Lees meer over Verbeterde slagkracht voor optimale dienstverlening