Project in beeld: Groningen in 3D

Hoofdstation Groningen is onderdeel van project Groningen Spoorzone en zorgt er straks voor dat Groningen beter bereikbaar is. Station Groningen is één van de belangrijkste stations van Noord-Nederland en de verbouwing van het monumentale pand terwijl het station in gebruik blijft, vraagt om specialistische kennis. We vroegen BIM Expert Renzo van Rijswijk hoe het staat met Groningen in 3D.

Renzo: “Wat veel mensen niet weten, is dat Hoofdstation Groningen voor ons één van de eerste projecten is geweest waar we op deze manier in 3D werken. Dat wil zeggen, dat we 3D hebben omarmd als onderdeel van het proces. We zijn in 2019 gestart, een periode waarin het nog niet geheel gebruikelijk was om alle ontwerpwerkzaamheden in 3D te maken. Vijf jaar geleden was er nog discussie over of we überhaupt in 3D moesten ontwerpen, dat is gelukkig nu verleden tijd. Die stap is toen gezet.” 

Wat betekent dit precies?

“Dit betekent dat we een BIM uitvoeringsplan hebben, afspraken met ingenieursbureaus zoals Royal Haskoning DHV en Koen van Velsen architecten, over hoe je gaat werken, maar ook over welk platform je gaat gebruiken. In 2019 was er nog niet heel veel op de markt, en hebben we gekozen voor BIM360. BIM360 sluit aan op de ontwerpsoftware van Autodesk waar we al mee werkten. Een mooie stap, die betekent dat we direct in onze ontwerpen kunnen werken, zonder dat er een ‘vertaalslag’ tussen verschillende programma’s gemaakt hoeft te worden.  In het begin hebben we wat extra tijd moeten investeren om zaken uit te zoeken en mensen te instrueren, daar plukken we nu de vruchten van.

Van een 3D ontwerp, kunnen we gemakkelijk overstappen naar een 4D model. Met 4D kunnen we goed zien of de planning die we willen uitvoeren haalbaar is. We vinden zonder realistische gevolgen of er clashes zijn met de bouwkuip, met materieel of met andere partijen.  Door een 4D model te bouwen, kunnen we er ‘in de tijd doorheen lopen’ voordat er een schop in de grond gaat.

Door in 3D te ontwerpen, kan je aan een object alle bijbehorende informatie koppelen, waardoor je met één klik op de knop op de hoogte bent van de meest actuele informatie. Daarnaast heb je in een 3D model de mogelijkheid om verschillende onderdelen uit te filteren. Zodra het eenmaal af is, zien we eigenlijk niet meer wat er allemaal aan de binnenkant van het eindresultaat zit. In onze modellen kunnen we alle technische installaties zichtbaar maken zonder de muur open te breken. Dit zorgt ervoor dat het technisch tekenen een stuk simpeler, begrijpelijker en mooier wordt voor iedereen die er aan werkt. Bouwt een stuk fijner als we allemaal weten wat we bouwen.”

 

Virtueel staat het hele station al, al is het nog niet overal op het niveau van een uitvoeringsontwerp (UO). Het virutele chauffeursgebouw is op het moment van schrijven van dit artikel afgerond op het niveau van uitvoeringsontwerp (UO).
De grootste focus ligt nu op het reizigersplein, gevolgd door de perronkapconstructies. Wij hebben voor dit project afgesproken dat al het reviewcommentaar in het ontwerp wordt opgeslagen. Wat fijn is, want zo leren we veel van elkaar en zwerft commentaar niet in mailboxen, maar is het centraal benaderbaar voor iedereen die aan het project werkt. Iedere woensdag doen we een update van de modellen om te garanderen dat alle wijzigingen continu worden doorgevoerd. Het blijft mensenwerk om er voor te zorgen dat de realiteit en de virtuele wereld met elkaar overeenkomen.

In de realiteit is op het bouwterrein aan de zuidzijde van station Groningen gestart met de bouw van een tijdelijke hulpbrug.  Wil je daar meer over weten? Klik dan hier.

Discipline en precisie, allebei een must om dit proces onder controle te houden!

Renzo: “Ik denk dat wij in Groningen een hele grote stap voorwaarts hebben gemaakt op het gebied van BIM. Het is heel erg belangrijk om te leren wat deze toepassing betekent in zo’n groot project. Vooral als het gaat om het leren van hoe processen optimaal kunnen worden ingericht én hoe je die naar je hand kan zetten. Eén van de conclusies; er zit héél véél in het model. Als je kijkt naar de toegankelijkheid van de 3D modellen, met dit platform dat we nu hebben, kan elke gebruiker kijken, commentaar geven. Het 3D model kan door iedereen met toegang benaderd worden vanuit een laptop en zelfs vanaf een smartphone.”

Heeft u vragen?

Renzo van Rijswijk

BIM Manager


+31 (0)6 51093351

Nog niet uitgelezen?

Project

Groningen klaar voor meer reizigers

Lees meer
Lees meer over Groningen klaar voor meer reizigers

Artikel

Een geslaagde spoorweek in Groningen

Lees meer
Lees meer over Een geslaagde spoorweek in Groningen

Artikel

Bezoek op 15 juni spoorwerk in Groningen

Lees meer
Lees meer over Bezoek op 15 juni spoorwerk in Groningen