Sinds vrijdag 15 september wordt er niet langer onder hoogspanning gewerkt. ProRail bracht dit goede nieuws afgelopen week.
Dit betekent dat de spanning van de bovenleiding wordt gehaald bij alle werkzaamheden aan de bovenleiding. Wij juichen deze belangrijke stap in de arbeidsveiligheid voor werknemers in de railinfra van harte toe. In een gezamenlijk programma hebben BAM Infra Rail, Strukton Rail, VolkerRail en ProRail gewerkt aan dit mooie resultaat. De afbouw van het werken onder hoogspanning ging een stuk sneller dan was gedacht. Dit is onder andere te danken aan de goede samenwerking. De volledige afbouw is ruim een jaar eerder dan gepland.
Veiligheid versus beschikbaarheid
Een terugkerend dilemma bij werkzaamheden is de veiligheid van medewerkers aan het spoor tegenover de beschikbaarheid van de railinfra. Hiervoor zijn verschillende maatregelen genomen. Dankzij nieuwe technische mogelijkheden is het bijvoorbeeld mogelijk om de benodigde tijd om de bovenleiding te schakelen flink terug te brengen. ProRail gaat in samenwerking met de branche ook na dit programma door met het verbeteren van de verhouding tussen bruto-netto werktijd, gebruik makend van de laatste technieken.
Goede samenwerking
BAM Infra Rail, Strukton Rail en VolkerRail hebben een flink aandeel gehad in het succes. De aannemers zijn gebiedsgewijs begonnen met spanningsloos werken. Daarnaast is er in de resterende gebieden gestuurd op de afbouw door heel feitelijk te kijken naar de inzetten en actief op zoek te gaan naar de mogelijkheden om werk slimmer voor te bereiden. De afbouw van de inzetten onder spanning ging sneller dan verwacht. Daarom is besloten om volledige afbouw ruim een jaar eerder dan gepland vorm te geven.