Het NS-onderhoudsbedrijf in Leidschendam wordt vernieuwd. Om de nieuwe generatie treinmaterieel te kunnen onderhouden wordt de onderhoudshal verlengd en verhoogd.
Strukton won de aanbesteding met de Best Value aanpak, waarbij de kwaliteit van doorslaggevend belang was.
Leo van Dongen, directeur NS Techniek en Evert Lemmen, directeur Strukton Worksphere boorden op dinsdag 18 juli de laatste paal de grond in en gaven daarmee het startsein voor de verbouwing van Onderhoudsbedrijf Leidschendam.
Klaar voor de toekomst
De onderhoudshal wordt langer en hoger, zodat deze klaar is voor het onderhoud aan de 118 Sprinters Nieuwe Generatie. De technische systemen in deze treinen zijn boven op het dak geplaatst. De verhoogde hal heeft straks werkbordessen op de juiste hoogte. Deze verbouwing laat NS Onderhoudsbedrijf samenvallen met de bouwkundige aanpassingen, die voor een efficiënt, veilig en duurzaam gebruik op lange termijn wenselijk en nodig zijn. Het onderhoudsbedrijf moet de juiste opstellengte en een hoger dak krijgen en straks voorzien zijn van de juiste faciliteiten. Hierdoor kunnen de monteurs straks het nieuwe sprintermaterieel beter onderhouden.
Voortschrijdende technologie
“Het kunnen voldoen aan de veranderende vraag op het gebied van vervoerscapaciteit vraagt om nieuwe voortschrijdende technologie. Strukton speelt samen met haar opdrachtgevers in op dit vraagstuk. We bouwen een nieuwe moderne onderhoudshal van 175 meter lang, terwijl de onderhoudswerkzaamheden doorgaan”
Evert Lemmen, algemeen directeur Strukton Worksphere
“We zochten een aannemer die niet alleen goede kwaliteit levert, maar ook meedenkt welke oplossing de beste is voor de verbouwing. Deze verbouwing is een uitdaging voor Strukton, want het onderhoud aan de treinen moet gewoon door kunnen gaan. In de oude hal staat het aardwind, dat tijdens de verbouwing voor een lange periode in productie moet blijven. We willen dat onze monteurs zo min mogelijk last hebben van de verbouwing. Strukton kwam met het beste voorstel om dit te realiseren.”
Leo van Dongen, directeur NS Techniek
Integrale aanpak
De kennis van diverse Struktonbedrijven wordt ingezet om de nieuwe onderhoudshal te realiseren. Een deel van de bestaande hal wordt gesloopt door GBN Afvalmanagement, Strukton Milieutechniek verzorgt de bodemsanering. De fundering van de nieuwe hal wordt gerealiseerd door Colijn. Strukton Worksphere bouwt vervolgens de bovenbouw, een nieuwe hal met een lengte van 175 meter inclusief alle installaties. De bestaande aardwindinstallatie, de kelder waar de draaistellen van de treinen gedemonteerd en gemonteerd worden, blijft tijdens de realisatie van de nieuwe onderhoudshal in bedrijf. Strukton Rail legt de sporen in de nieuwe onderhoudshal aan. Met deze integrale aanpak realiseert Strukton een veilige en moderne onderhoudshal waar de nieuwe sprinters onderhouden kunnen worden.